E-health betekenis

Wat is e-health of online raadpleging?

De opkomst van e-health begon in 2020, op het hoogtepunt van de COVID-19-pandemie. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft e-health omschreven als “de verlening van diensten in de gezondheidszorg, waarbij afstand een kritische factor is, door alle beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg met behulp van informatie- en communicatietechnologieën voor de uitwisseling van geldige informatie voor diagnose, behandeling en preventie van ziekte en letsel, onderzoek en evaluatie, en voor de permanente educatie van zorgverleners, dit alles in het belang van de bevordering van de gezondheid van individuen en hun gemeenschappen”.

E-health heeft de kloof tussen de patiënt en de arts gedicht, vooral in deze moeilijke tijden. In Nederland is er een exponentiële toename van het gebruik van e-health in plaats van persoonlijke afspraken.

Online consulten zijn nu overal en gemakkelijk toegankelijk. Maar hoe weet u of deze e-health dienst de medische zorg van hoge kwaliteit biedt die u en uw gezin verdienen?

De beste overwegingen bij het kiezen van een online arts consultatie service

Een soepel algemeen proces

Voor u als patiënt is het van essentieel belang dat het zoeken naar een specialist voor uw aandoening, het maken van een afspraak voor uw e-health consult, diagnostische procedures en betaling soepel verlopen. Met uw huidige toestand heeft u geen behoefte aan nog meer onnodige stress. Het is belangrijk dat een online doktersconsultatiedienst een gestroomlijnd proces heeft om patiënten zoals u te helpen gemakkelijk antwoorden te krijgen op uw gezondheidsproblemen.

Gastvrijheid is de sleutel

Of het nu in persoon of virtueel is, u zou op de best mogelijke manier behandeld willen worden, vooral wanneer u in gesprek komt over uw gezondheid en welzijn. Bij het kiezen van de juiste e-health voor u en uw gezin, moet u overwegen of de dienst een professionele en gastvrije medische staf heeft.

Let op het volgende als het gaat om de gastvrijheid van het personeel:

  • Zijn ze bereid om al uw vragen te beantwoorden?
  • Maken ze een vriendelijke en professionele indruk aan de telefoon?
  • Helpen ze u bij alles wat er gedaan moet worden?

Als hun houding en reactievermogen aan deze vragen lijken te voldoen, dan bent u op de goede weg bij het kiezen van uw e-health professional.

Ze hebben de arts of specialist die u nodig hebt

Om aan uw behoeften te voldoen, moet een medische instelling die online consultatiediensten aanbiedt ook een complete line-up van specialisten hebben die een specifieke zorgkwestie kunnen beantwoorden. Wanneer u uw keuzes voor online doktersconsulten overziet, moet u bij informatiebronnen nagaan hoe divers de specialismen van een specifieke instelling zijn. Zo niet, dan voegt dit frictie toe aan uw e-health consultatieproces omdat u een andere kliniek zou moeten gaan zoeken die de arts heeft met wie u moet praten over uw gezondheidsproblemen.

Er wordt een universeel platform gebruikt voor alle consultaties

De wereld heeft een heleboel communicatieplatforms om uit te kiezen, zoals Skype, Zoom en Google Meet. Een gezondheidsinstelling die online doktersconsultatiediensten aanbiedt, moet hun artsen en ander zorgpersoneel uitrusten met een goed en eengemaakt communicatieplatform. Waarom is dit belangrijk? Als patiënt heeft u zeker meer dan één professionele arts nodig om te consulteren. Het zal een gedoe voor u zijn als dokter A ZOOM wil gebruiken terwijl dokter B liever Viber gebruikt. Dat zijn meerdere apps om bij te houden, enkel voor een consultatie. Dit is vooral belangrijk als iemand in uw familie een oudere burger is en moeite heeft met moderne technologie. Een e-health provider met een universeel communicatieplatform zal u enorm helpen om het gedoe van communicatie via meerdere platforms te elimineren.